keskiviikko 18. tammikuuta 2012

Lego Mercedes-Benz Unimog sarja (8110)

Ensimmäinen vaikutelma on että sarja on iso. Laatikon avaamisen jälkeen vaikutalma
vahvistuu osapussien paljouden ja isojen renkaiden myötä. Myös ohjevihkojen määrä
viittaa samaan. Niitä on viisi kappaletta. Osia on reilut 2000 kpl joten ihan
ensimmäiseksi Lego sarjaksi sitä ei voine suositella.

Laatikon koosta antaa jonkinlaista osviittaa oheinen kuva jossa Anja (6 v) meni laatikon sisään.
From Lego Unimog 8110

Kasasin autoa tyttäreni Anjan kanssa perjaitai-illan ja lauantai päivän. Anja rakensi lavan kokonaan itse ja ohjaamonkin suurimmaksi osaksi. Vain muutamassa kohdin jouduin auttamaan häntä. Rungon kasaaminen oli astetta haasteellisempi. Ajoneuvon kasaus aloitetaan rungon keskiosasta johon tulee moottori, paristokotelo ja vaihdelaatikko. Sillä ohjataan moottorin voimaa joko auton edessä tai takana olevaan voiman ulosottoon tai sitten ilmapumpulle. Keskiosan kasaamisen jälkeen vuorossa on auton takaosan akselisto ja voimansiirto. Akselisto tulee pallonivelellä kiinni auton keskiosaan. Nivelen sisään tulee kardaaniakselista tuttu nivelosa. Ensin en tajunnut että pallonivelen oli tarkoitus napsahtaa toisiinsa kiinni ja pohdiskelin pitkään miten ihmeessä tämä takaosa kiinnitetään. :) Ohjeessa etuosan kohdalla oli sitten jo selvä "click" -merkintä, mutta vastaava puuttui takaosan ohjeesta.

Tässä kuvassa rungon kasaus on vielä aika alkutekijöissään.
From Lego Unimog 8110


Ensimmäinen mokani liittyi kuvan päällekkäisten rattaiden allaolevan tasauspyörästöön joka meni ensin väärin päin. Tämä esti sen yläpuolelle tulevien rattaiden pyörimisen.

Pari muutakin mokaa tuli tehtyä jonka johdosta jouduin purkamaan jo rakennettua auton runkoa. Onneksi virheet ilmenivät suhteellisen pian että mitenkään suuria purkuoperaatioita en joutunut tekemään. Tälläisen Lego-sarjan rakentamisessa on syytä katsoa tarkkaan ohjeesta mihin palkin reikään mikäkin hela tulee tai on tulematta.

Tässä kuvassa on sitten jo rungon keski- ja takaosa rakennettuna.

From Lego Unimog 8110


Auton ohjaamon rakentaminen eteni samaan aikaan kun rakensin runkoa.

From Lego Unimog 8110


Auton runko alkaa hahmottua.

From Lego Unimog 8110



Auto valmiina ilman lavaa

From Lego Unimog 8110


 
Auton pohja näyttää tältä

From Lego Unimog 8110



 Unimog pelaamassa shakkia

From Lego Unimog 8110


Ankka pääsi myös kyytiin, huomaa uudelleenrakennettu pää. Vertailukuva löytyy täältä http://oikkonen.blogspot.com/2011/12/ankan-kehittelya.html

From Lego Unimog 8110



Ohjeet jakautuvat 5 vihkoon. Vihkot 1-3 sisältävät rungon rakentamisohjeet. Vihkossa 3 alkaa ohjaamon ohjeet jotka jatkuvat vihkoon 4. Ohjaamon jälkeen on lavan rakennusohje. Lopuksi on kauha vihkon 4 loppupuolelta 5:oon.  Vihkossa 5 on lisäksi vinssin ohje ja sarjan osaluettelo.
Perusteellisempi englanninkielinen katsaus sarjasta löytyy täältä.
http://technicbricks.blogspot.com/2011/02/tbs-techreview-13-8110-unimog-u400.html

Aikaisempi Leopard projekti odottaa edelleen Lego kaivurin osia. Tilasin sen jo 10.11.2011 Verkkokauppa.com:sta ja maksoin sen saman tien. Tehtyäni viime viikolla reklamaation tilauksen viivästymisestä sain hiukan alennusta. Toivottavasti saan sen sarjan tämän kevään kuluessa. Viikko sitten toimitusaika-arvio oli että vähintään kuukausi menee vielä. Tein pari Bricklink-tilausta tuota tankkiprojekti varten ja ne tulivat molemmat melko nopeasti.

Tätä Unimogia voisi terästää kauko-ohjauksella, toteuttettuna Lego Mindstorm NXT:llä. Mainio video aiheesta http://www.youtube.com/watch?v=KW5t3cGGziQ

Jää nähtäväksi kumpi toteutuu ensin, NXT -versio Unimogista vai tankkiprojekti. Veikkaan Unimogia. Aikataulua en lähde veikkaamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti